Zdrowotne właściwości siemienia lnianego

0
153

Siemię lniane to produkt znany i łatwy do zdobycia. Cieszy się on uznaniem i dobrą opinią, jednak niewiele osób w pełni docenia potencjał kryjący się w tych niepozornych ziarenkach. Spróbujmy przybliżyć fenomen tej niezwykłej rośliny.

Roślina o wielowiekowych korzeniach

Len zwyczajny. Wbrew nazwie, nie jest on powszechny i obecnie praktycznie nie występuje w stanie dzikim, spotkać ją możemy jedynie w uprawach. Swój rodowód wywodzi z Bliskiego Wschodu, a konkretnie z rejonu zwanego Żyznym Półksiężycem. Region ten odegrał niebagatelną rolę w rozwoju całej, znanej nam cywilizacji. 

Obszar geograficznie rozciągnięty pomiędzy Doliną Nilu a Mezopotamią stanowił kolebkę rolnictwa, a dzieje pierwszych upraw sięgają 10 000 lat przed naszą erą. To tutaj, dzięki sprzyjającym warunkom klimatycznym, zaczęto uprawiać pszenicę i jęczmień, a z czasem także winorośl, figi i rośliny strączkowe. To właśnie to miejsce stanowi kolebkę kultury Mezopotamii  starożytnego Egiptu.

Informacje o wykorzystaniu lnu znajdziemy już w Biblii, jednak te skupiają się na kwiatach i możliwości przetworzenia rośliny w płótno, stanowiące cenny półprodukt do wytwarzania materiałów i odzieży. Wysoka przydatność sprzyjała szybkiemu rozpowszechnianiu, ziarna lnu znaleziono między innymi w Biskupinie, czyli w osadzie zamieszkanej przez łużyczan już w VIII wieku przed naszą erą. 

Upływ wieków i rozwój cywilizacyjny nie zmniejszył znaczenia ziaren lnu, znanych nam w postaci siemienia lnianego. Przeciwnie, wraz z biegiem czasu coraz większe znaczenie zaczęła mieć pierwotna przyczyna uprawy lnu – zastosowania przemysłowe były ważne, jednak istotniejszą rolę odgrywała funkcja spożywcza.

Skarb na wyciągnięcie ręki

Ziarna lnu są jadalne i obfitują w nienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3 i Omega 6, a także w szereg minerałów, takich jak magnez, żelazo, kwas foliowy oraz witaminy B1, B6 i E. Tak bogaty skład skutkuje wysoką skutecznością we wspomaganiu leczenia chorób serca, nadciśnienia, stanów zapalnych dróg oddechowych, korzystnie wpływa on także na układ trawienny, zmniejszając dolegliwości związane z wrzodami, nadkwasotą i zespołem jelita drażliwego. 

Obok właściwości grzybobójczych udokumentowano efektywne działanie antyoksydacyjne pomocne podczas profilaktyki nowotworowej. Listę właściwości zdrowotnych uzupełnia zdolność usuwania toksyn z organizmu oraz skuteczne wsparcie procesu odchudzania.

Siemię lniane może być spożywane bez specjalistycznego przygotowania. Nasiona doskonale sprawdzają się jako dodatek do potraw, wzbogacają bowiem smak surówek i sałatek, musli, sosów, czy też zup. W tradycyjnych przepisach na wypieki zmielony len często zastępuje jajka. Najpopularniejszą formą konsumpcji pozostaje jednak napar powstały przez zalanie ziaren wrzątkiem i pozostawienie pod przykryciem na kilka minut. 

Niezależnie od wybranej metody przygotowania, gwarancję efektywności oferują jedynie ziarna wysokiej jakości, pozyskane z ekologicznych upraw. Dlatego tak ważny jest staranny wybór dostawcy, co jednak w dobie internetu nie stanowi większego problemu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here