Kilka słów o tym, jak zacząć ćwiczyć na siłowni, żeby siłownia nas nie pokonała.

Nowy Rok niesie ze sobą wiele postanowień, które z nowymi pokładami energii będą realizowane w najbliższym czasie. Dość wymówek: od jutra zaczynam, zacznę od nowego roku. Najczęstszym i najbardziej znanym każdemu jest postanowienie związane z odchudzaniem, rozpoczęciem przygody z siłownią. Jak zacząć ćwiczyć na siłowni, żeby siłownia nas nie pokonała? Poniżej kilka porad na to, by postanowienie było w tym roku zrealizowane i skreślone z listy. Kilka porad na to, by siłownia stała się przyjemnością, a nie jedynie musem i przykrym obowiązkiem, do którego nie możemy się przekonać.
Jak więc ćwiczyć i nie zwariować? Przede wszystkim nastawienie do ćwiczeń musi być pozytywne. Nie możemy traktować siłowni jako obowiązku, nie możemy kojarzyć jej negatywnie, bo chodząc tam z przymusem nie osiągniemy efektów. Warto uświadomić sobie, co będziemy czuli, jak już osiągniemy zamierzony efekt. Jaką radość poczujemy, euforię i zadowolenie z samego siebie, że w końcu daliśmy radę. Uświadomienie sobie możliwości naszego ciała, a przede wszystkim umysłu daje nam już połowę sukcesu. Do osiągnięcia wysokiego stanowiska w pracy, także i z siłownią potrzeba czasu, by zauważyć efekty naszych działań. Gdyby tak łatwo byłoby osiągnąć nam wymarzoną sylwetkę każdy byłby dobrze zbudowany i zadbany. W związku z powyższym nie byłoby tyle metod treningowych, mnóstwa różnych diet odchudzających, tyle dostępnych na rynku suplementów diety „gwarantujących” odchudzanie.
Na drugim miejscu, zaraz po pozytywnym nastawieniu, umieściłabym systematyczność. Jest ona nieodłącznym elementem siłowni, bez regularności w ćwiczeniach nasza kondycja nie ulegnie poprawie, mięśnie nie będą nie rozbudowywać w oczekiwanym tempie, a narastająca frustracja z braku efektów mimo chodzenia na siłownię sprawi, że po prostu przestaniemy na nią chodzić. Regularność w ćwiczeniach podkręca nasz metabolizm, efekty pojawiają się szybciej, przyzwyczajamy organizm do aktywności.
Jeśli zaczynamy przygodę z siłownią i nie mamy bladego pojęcia, co i jak należy ćwiczyć, które partie mięśniowe za jakie ruchy odpowiadają. Ponadto nie wiemy, co da nam trening z podnoszeniem ciężarów wolnych, pracą na przyrządach, czy jaki efekt uzyskamy biegając na bieżni czy używając rowerka stacjonarnego najlepiej skorzystać z porady osoby doświadczonej w temacie. Na siłowni wykupić możemy opcję treningu pod okiem trenera personalnego, dietetyk również operują wiedzą, która ułatwi nam start na siłowni. Fizjoterapeuta doradzi Wam, jakie ćwiczenia są dobre dla Waszego kręgosłupa, a jakich ćwiczeń należy unikać, by nie doprowadzić do przeciążenia, naderwania, kontuzji. Jeśli dopiero zaczynamy przygodę z siłownią warto zapłacić za godzinę z trenerem personalnym, który ogólnikowo przedstawi nam nasz plan treningowy na siłowni. Zwróci uwagę na to, co należy robić, jakie ćwiczenia wykonywać, a jakich unikać. Podczas ćwiczeń będzie nas kontrolował, poprawiał i dawał wszelkie instrukcje, które ułatwią nam bezpieczne wykonanie ćwiczenia.
Nie ma jednej reguły, złotej zasady, którą należy się kierować przy rozpoczynaniu treningów. Najważniejszą zasadą, która powinna obowiązywać jest chyba motywacja i regularność w działaniu. Nie możemy poddać się po miesiącu, ponieważ coś nam nie wychodzi lub dlatego, że nie zauważamy efektów naszej pracy. Na to należy poczekać. Warto przed rozpoczęciem odchudzania zmierzyć swoje ciało pod kątem jego obwodów. W kilku różnych miejscach, by mieć najbardziej miarodajny sposób oceny postępów. Waga do takich nie należy, gdyż mięśnie ważą więcej niż tłuszcz w naszym organizmie. Uprawiając regularnie aktywność fizyczną nasza waga może pójść więc w górę, mimo spadku obwodów ciała i poziomu tłuszczu w ciele. Na samym początku treningów warto również zrobić sobie zdjęcie ciała w bieliźnie. Bardzo często rezygnując z siłowni tłumaczymy swoją decyzję faktem, iż nie zauważamy żadnym zadowalających nas efektów. Oglądając się codziennie w lustrze na pierwszy rzut oka nie dostrzeżemy zmian, które zachodzą. Porównując zdjęcia po 2 miesiącach, a na początku naszej drogi z siłownią dostrzeżemy ogromną różnicę. Tę sytuację odnieść możemy do rosnącego dziecka. Rodzice zazwyczaj nie zauważają, jak szybko dorasta ich dziecko pomimo tego, że wszyscy znajomi i rodzina zwracają uwagę na to, jak ich dziecko szybko rośnie, jak się zmienia, jak dorasta. Tutaj sytuacja ma się dokładnie tak samo, jako ostatni zauważamy efekt naszych działań.
Starając się zrealizować postanowienia noworoczne zaczynamy chodzić na siłownię, ale po czasie się zniechęcamy. Warto zachęcić znajomego, przyjaciółkę, kogoś z rodziny, by towarzyszył nam na siłowni. We dwójkę zazwyczaj jest raźniej, można motywować się wzajemnie. Jeśli jedna osoba nie ma ochoty pójść lub szuka wymówek, by opuścić trening druga zazwyczaj motywuje do działania i zachęca do pójścia na siłownię. Wzajemne siebie nakręcanie daje efekt w postaci większej regularności. Omijając choć jeden trening musimy tłumaczyć się nie tylko samym sobie, ale też i osobie, z która na dany trening mieliśmy pójść.
Decydując się na karnet na konkretną siłownię najlepiej wybrać w miarę rozsądnej cenie, ale kluczowym może okazać się odległość. Najlepiej wybrać klub fitness niedaleko domu, by nie było problemu z dojściem pieszo i by nie zajmowało nam to całego dnia. Mając mało czasu dla siebie, wychowując dzieci, utrzymując dom i pracując na cały etat może okazać się, że dalekie dojeżdżanie na siłownię okazuje się zbyt problematyczne, i może być jednym z czynników powodujących rezygnację z regularnych ćwiczeń.
Jeśli nie chcemy kolejnego roku rozpoczynać od postanowień bez pokrycia, najwyższy czas wziąć się do roboty i zawalczyć o własną radość z życia, pewność siebie i zdrowie. Wymarzona sylwetka, jędrne ciało czy wysoka wydolność są na wyciągnięcie ręki, jesteśmy w stanie zawalczyć o siebie. Determinacja, nieustępliwość i trening charakteru pozwoli nam stać się kimś, kogo odbicie w lustrze chcemy oglądać. Dość stawiania sobie kłód pod nogi, dość ciągłych wymówek – czas brać się do roboty i zrealizować swoje marzenia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here